tiistai 13. maaliskuuta 2012

Kysymys- ja vastauspankin tuottaminen verkko-oppimistehtävänä

Saara Repo Helsingin yliopiston Avoimesta yliopistosta esitteli SULOP-seminaarissa kysymys- ja vastauspankin tuottamista verkko-oppimistehtävänä. Tehtävä kuului Yliopistopedagogiikan aineopintojen Ryhmässä oppiminen -opintojaksoon.

Kysymys-vastauspankin luominen toteutettiin yhteistoiminnallisella opetusmenetelmällä ja siinä hyödynnettiin mielekkään oppimisen periaatetta. Opiskelijan ohjeessa mainittiin, että käytössä on ongelmalähtöinen oppimistapa. 

Opintojakso alkoi ennakkotehtävällä, jossa opiskelijat tekivät kirjan pohjalta kysymyksiä ryhmässä oppimisesta. Lähiopetuspäivässä kysymyksiä kehitettiin edelleen ryhmissä ja kukin valitsi yhden kysymyksen, johon tuotti vastauksen. Vastaukset tuotettiin Moodle-oppimisympäristön keskustelualueelle ja ne käytiin läpi seuraavissa lähiopetuspäivissä. 

Mieleni alkoi heti laukata tehtävän kehittämiseksi. Mitä jos vastaukset luotaisiinkin wikiin: kukin valitsisi kysymyksen, johon rakentaisi vastauksen wikiin. Lisäksi kunkin tulisi täydentää n. määrää vastauksia. Vastausten muodostamisesta ja täydentämisestä voitaisiin käydä keskustelua wikin keskustelualueella. Tätä kysymys-vastaus-wikiä voitaisiin hyödyntää seuraavilla kurssin toteutuksilla ja niissä kenties täydentää vastauksia, luoda uusia kysymyksiä tai luoda vastaavanlainen pankki jostain toisesta aiheesta tai näkökulmasta. 

Alkuperäisessä toteutuksessa yhteisöllisyys ei mielestäni toteutunut kovin hyvin ja kurssin palautteissa olikin mainittu, että työskentely oli liikaa yksin puurtamista. Tehtävän siirto wikiin toisi varmasti opiskeluun lisää yhteistoimintaa. Samalla työskentelystä verkossa olisi aitoa hyötyä. Nyt hyöty jäi vähän kyseenalaiseksi, koska vastauksia ei tuotettu yhdessä ja niistä ei juurikaan käyty keskustelua verkossa. 

Kysymys-vastauspankin luomisessa tuntuisi toteutuvan monia mielekkään oppimisen periaatteita: oppijat tuottavat aktiivisesti tietoa, he ovat aktiivisia tiedon rakentajia. Opiskelijoiden tuottaessa ratkaistavat kysymykset, määrittelevät he samalla opiskeltavat asiat. Ratkaistavat kysymykset liittyvät sikäli opiskelijoiden omaan elämään, että juuri niihin he kaipaavat lisää tietoa. Toteutuksesta riippuen opiskelijat voidaan laittaa yhdessä työstämään vastauksia. Yksilöllisyys toteutuu kun opiskelijat saavat itse valita selvittelemänsä kysymyksen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti