perjantai 24. helmikuuta 2012

Datatykit historiaan?

Palaan vielä lyhyesti Katleena Kortesuon Avaa tästä –kirjaan. Kirjaa lukiessani minua alkoi erityisesti mietityttämään hänen datatykkiä kohtaan kokemansa antipatia ja toisaalta fläppitaulujen ihannointi. Katleena luetteli muun muassa kuusi syytä jättää datatykki/videotykki kotiin:
  1. datatykillä heijastetaan seinälle vain piirtoheitinkalvojen moderneja vastineita
  2. Tekniset oheisvempeleet passivoivat
  3. datatykki on vallankäyttömuoto
  4. datatykki ei ole ainoa kanava saada sanoma perille ehjänä
  5. diaesitykseen on liian helppo nojata, joten esitys murentaa uskottavuutta
  6. Datatykki on monelle suojakilpi
Olen aiemmassa elämässäni pitänyt lähinnä yritysesittelyjä sekä kouluttanut tietokoneohjelmien käyttöä, joten minulle tämä luku oli hieman rankkaa nieltävää. Ymmärrän kuitenkin Katleenan pointin, joskin minulla on hieman eriäviä ajatuksia tuohon kakkossyyhyn liittyen.

Kyllä, powerpoint-kalvot varmastikin passivoivat, mutta nykyaikaisista teknisistä vempeleistä on varmasti myös aktivoijaksi. Tässä mieleeni tulivat kosketustaulut (smartboard yms.), jotka nekin ovat teknisiä vempeleitä.

Kosketustauluilla saisi kyllä hieman aktiivisuutta myös powerpoint-esityksiin mutta enemmänkin mietin, miten niitä voisi käyttää suurina fläppitauluina. Fläppien sijasta tuotokset olisivat suoraan sähköisessä muodossa ja omat harakanvarpaatkin saisi tarpeen tullen muutettua selkeiksi fonteiksi (minun kohdallani ainakin tämä olisi opiskelijoiden pelastus :) ).

Kyllä, minut on niiiin aivopesty kosketustaulujen maailmaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti