tiistai 6. maaliskuuta 2012

Webinaari Sormet-hankkeen kokemuksista

Osallistuin tänään Online ITK:n järjestämään iPadien hyödyntäminen opetuksessa - kokemuksia Sormet-hankkeesta –webinaariin. Webinaari järjestettiin AnyMeeting-sovelluksella. Webinaariin oli ilmoittautunut 60, joista noin 40 saapui paikalle. Tässä lyhyt tiivistelmä webinaarin annista.

Timo Kainulainen ja Jukka Kilpi kertoivat Sormet-hankkeesta ja siitä saaduista kokemuksista. Hankkeessa on tutkittu ratkaisua, jossa jokaiselle oppilaalle annetaan tietyksi ajaksi käyttöön iPad. Opettajilla iPad on toiminut opetuksen tukivälineenä. 

Oppilaat ovat hankkineet omat sähköpostilaatikot ja iTunes-tilit. He saavat itse ladata iPadeihinsa appseja App Storesta. Tätä varten oppilaille on mm. annettu lahjakortteja, joilla on voinut ladata sovelluksia. 

Hankkeessa mukana olleet opettajat ovat kokeneet roolinsa muuttuneen opettajasta kanssaoppijaksi. Tämä kuulostaa hyvältä kun mietitään nykyihannetta oppimisesta: yhteisöllistä tiedon rakentamista opettajavetoisen sijasta. 

iPadit tukevat myös yhteistoiminnallisia työtapoja. Muun muassa kuvien käsittely, animaatioiden teko ja äänittäminen onnistuvat iPadilla näppärästi yhdessä muiden kanssa. Tulevaisuuden visiona on tukea myös ilmiöpohjaista oppimista ja eheyttävää opetusta. 

iPadien käytössä haasteelliseksi on koettu integrointi muuhun tietohallintoon: koska pädit eivät ole tietohallinnon tukemia, on ollut haasteellista saada niillä olevaa materiaalia tulostettua tai kytkeydyttyä iPadeja verkkolevyille. Kun iPadeja kierrätetään oppilaalta toiselle, on huomattu hankalaksi käyttäjän tiedostojen ym. jälkien poistaminen ennen uutta käyttäjää. 

Sormet-hankkeen tulevaisuus tuo tullessaan muun muassa oman materiaalin tuotantoa. Jo nyt on testattu iBooks Authorin käyttöä. Sovellus on koettu selkeäksi käyttää, mutta materiaalin jakelussa on edelleen ongelmia. Toinen lupaavalta vaikuttava työkalu iPadeilla käytettävän sisällön tuottamiseen on iPadille ladattava Creative Book Builder

Webinaari oli mielestäni kaikkineen mielenkiintoinen kokemus ja jään innolla odottamaan 27.3. järjestettävää tulevaisuuden oppimisympäristöt –webinaaria. 

Lisätietoa Sormet hankkeesta: www.sormet.fi 
Tablettien opetuskäytöstä käynnissä myös toinen hanke: www.mobiilisti.com 

Webinaari nauhoitettiin ja se tulee lähipäivinä Online ITK:n nettisivuille.

4 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

Olin ilmoittautunut tuohon Sormet -webinaariin, mutta en sitten ennättänytkään *paikalle*. Kiitos yo. tiivistelmästä! Teknologia oppimisen apuna kiinnostaa minua sekä teoriassa että käytännössä (omat Viestitätieteiden yliopisto-opintoni ovat vielä kesken). Viime aikoina olen alkanut suhtautua kriittisemmin Suomen koulujen opetusmetodeihin ja uuden tekniikan omaksumisen h-i-t-a-u-t-e-e-n. Onneksi Sormet- hankkeen kaltaisia projekteja on myös tullut vastaan; kenties tämän vuosikymmenen loppuun mennessä koulut ovat jo menneet piirun verran eteenpäin niin pedagogisesti kuin teknologisestikin..

Sari Ojala (Jollas Instituutti) kirjoitti...

Hienoa että kirjoituksestani oli sinulle hyötyä :). Ja hauska nähdä, että viestintätieteilijöistä on kasvamassa uusia teknologian opetuskäytöstä kiinnostuneita osaajia. Olen nimittäin itsekin opiskellut aikanaan Vaasassa viestintätieteitä. Viestintätieteen (+ gigan = multimediajärjestelmät ja tekninen viestintä) opinnot antavat mielestäni todella hyvää pohjaa verkko-opetusmaailmaan sukeltamiseen :).

Minun opiskeluaikanani ei muuten viestintätieteissä tainnut olla oikein niin mitään opintoja verkko-opintoina. Mikä tilanne on tällä hetkellä viestinnässä ja ylipäätään Vaasassa - vähän kuulosti siltä että hiljaista on edelleen? Itsekin olen havainnut että mainiot tekniikat eivät tosiaan leviä sillä tahdilla mitä niiden tarjoama potentiaali antaisi odottaa ja toivoa.

Virpi Loikkanen kirjoitti...

Vastaavaa työtä tehdään myös Mobiili Etelä-Savo hankkeen puitteissa mm. Savonlinnan lyseon lukiossa. Meillä opiskelijat eivät ole saaneet itse ladata ohjelmia, vaan ne on hankittu keskitetysti. Olemme kokeilleet sekä sitä, että opiskelija saa täppärin jakson ajaksi itselleen, että sitä, että laitteet ovat varattavissa oppituntikäyttöön. Kokemuksistamme voi lukea blogista http://mobileshanke.blogspot.com

Sari Ojala (Jollas Instituutti) kirjoitti...

Kiitoksia vinkistä! Tähän täytyykin ehdottomasti tutustua :)

Lähetä kommentti