perjantai 14. syyskuuta 2012

Verkkoluentoihin oppeja Avoimelta yliopistolta

Jollaksessa verkkoluentojen käyttö on vielä lähtökuopissaan (verkkoluennoilla tarkoitan erilaisilla henkilökohtaisilla videoneuvottelujärjestelmillä / verkkokokousjärjestelmillä toteutettuja luentoja ja tapaamisia). Kun kävimme benchmarkauskäynnillä Helsingin yliopiston Avoimessa yliopistossa, saimme runsaasti virikkeitä myös tähän liittyen.

Helsingin yliopiston Avoin yliopisto järjesti viime vuonna 150 verkkoluentoa. Käytössä on Adobe Connect (AC). Verkkoluennoista on saatu runsaasti positiivista palautetta, joten tämä kannustaa meitäkin entisestään verkkoluentojen pohtimiseen. Tässä keskeisimpiä oppeja vierailultamme: 

Tukihenkilö mukana verkkoluennolla: AC-luennoilla on yleensä mukana tukihenkilö etänä. Moni tuntiopettaja tulee myös Avoimeen vetämään verkkoluentonsa. Opettajille annetaan myös etukäteen vierihoitoa verkkoluennon pitämisestä. Opettajille ohjeistetaan muun muassa, että heidän ei tulisi puhua yhteen menoon pidempään kuin 20min, sillä välillä kannattaa tehdä jotain opiskelijoita aktivoivaa. 

Opiskelijoille etukäteisohjeet: Opiskelijoille annetaan tarkat etukäteisohjeet. Heitä ohjeistetaan muun muassa äänien testaamiseen etukäteen. Lisäksi ohjeessa toivotaan, että opiskelijat tulevat ajoissa paikalle. 

Verkkotapaamisten erilaisia käyttötarkoituksia: Perinteisten verkkoluentojen lisäksi AC:tä käytetään muun muassa opintojen ohjaukseen ja palautettujen tehtävien purkuun. AC:llä voidaan myös aktivoida verkko-opiskelua: Jos verkkokurssilla on notkahdus opiskelijoiden aktiivisuudessa, on AC-tapaamisella voimaannuttava vaikutus - verkkokeskustelutkin voivat taas uudestaan lähteä paremmin käyntiin. 

Opiskelijoiden osallistumisen eri muodot: Luennoilla opiskelijoiden käytössä on chat. Myös ryhmächattia on käytetty. Seminaariopetuksessa opiskelijatkin voivat olla äänessä mikrofonien avulla. 

Luentojen tallennus: Verkkoluennot tallennetaan monesti ja tallenteet ovat opiskelijoiden käytössä muutamia viikkoja. Opiskelijoita kannustetaan tulemaan itse verkkoluennolle pelkän tallenteen katsomisen sijasta. Luennon tallennus vaatii luennoitsijan lupaa. Jonkin verran työtä vaatiikin tallennuslupaan liittyvä paperityö.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti