keskiviikko 10. lokakuuta 2012

Miksi Facebook ei minusta sovellu opetuskäyttöön?

Tätä aihetta olen oikeastaan pohdiskellut jo pidempäänkin: Aina välillä kuulee, että ihmiset käyttävät Facebookia opetuskäytössä ja jostain syystä se saa aina karvat nousemaan pystyyn. Joten ei muuta kuin analysoimaan tämän reaktion taustoja: 

Yksityinen/julkinen rooli ja työ/vapaa-aika sekoittuvat: Facebook on tyypillisesti ihmisillä henkilökohtaisessa käytössä. Siellä pidetään pääsääntöisesti yhteyttä kavereiden kanssa ja ylipäätään esiinnytään yksityishenkilönä, vapaa-ajalla. Jos opetusta viedään Facebookiin, on se siellä jatkuvasti muistuttamassa työ/opiskeluasioista, myös vapaa-ajalla (opiskelijat saattavat lähestyä opettajaa vapaa-ajalla, pyytää kaverikseen tms.). 

Kaikki eivät halua liittyä Facebookiin: Facebookin vastustuksesta ja siihen liittymättömyydestä on joillekin tullut periaatekysymys ja jopa osa identiteettiä. Vaikka aika moni kaveripiirini ”jäärä” on jo luovuttanut, on mielestäni tärkeää että jokaisella on valinnanvapaus tässä periaatteiden taistossa. 

Facebook ”kehittyy” jatkuvasti: Facebook muuttaa vähän väliä sovelluksen toimintakäytäntöjä. Esimerkiksi julkisuusasetukset saattavat mennä uudistuksissa uusiksi ja yksityiseksi tarkoitetusta asiasta tuleekin julkista. 

Mitä lataat Facebookiin, annat Facebookille: Tämä koskee kyllä muitakin sosiaalisen median sovelluksia. Ja tässä käsittääkseni käyttäjän oikeudet ovat hieman parantuneet (jos en väärin muista, niin aikaisemmin kaikki ladattu materiaali jäi Facebookin käyttöön ikuisesti, nykyään käsittääkseni sisällön poistamalla poistuu se kohtuullisessa ajassa myös facebookin käytöstä). 

Tietoturva huolettaa: Oikeastaan tietoturvan pitäisi olla huolena kaikkia verkossa olevia sovelluksia miettiessä. Suositun sovelluksen tietoturva-asiat ovat kuitenkin useammin tapetilla ja siten ne huolettavat enemmän. Toisaalta tietomurtoyrityksiä tulee pääsääntöisesti sitä enemmän, mitä suositumpi sovellus on ja siten eritoten Facebookin tietoturvasta on ehkä syytäkin olla keskimääräistä enemmän huolissaan. Myös tuo edellä mainittu Facebookin kehittyminen aiheuttaa huolia tietoturvan suhteen. 

Niin, siksi minusta ei ole hyvä idea viedä opetusta Facebookiin. 


Sen sijaan minulla ei ole mitään sitä vastaan, että opiskelijat perustavat omaehtoisesti omia ryhmiä Facebookiin. Kunhan he sopivat tästä yhdessä ja tiedostavat oman opiskelu- ja vapaa-ajan maailmansa tällöin sekoittuvan. Ja ottavat huomioon tietoturvan ym. Sekä ymmärtävät, jos opettaja ei halua tulla mukaan ryhmään, vaikka opiskelijat tähän mahdollisuuden tarjoaisivatkin.